2013. október 2. - Az Országos Erdészeti Egyesület Közönségkapcsolatok szakosztálya szeptember 26-án tartotta őszi alkalmát a KEFAG ZRT Nyírierdőben álló erdei iskolájában. A Bakonyerdő Zrt marketingcsoportjának előadását követően Makra Zsuzsanna, a KEFAG ZRT kommunikációs referense tartott korreferátumot a témával kapcsolatban.
Elöljáróban, „helytörténeti bevezetőként” a Vackor Vár Erdei iskola keletkezéstörténetével ismertette mag a szakosztálytagokat.
A KEFAG ZRT-nél a PR és a marketing nem tartozik egy munkakörbe.
Elmondta, hogy a PR és kommunikációs teendőket ő és egy közmunkás státuszban lévő munkatársa látják el.
A társaság kommunikációjának „előéletéről” – a kollégái visszaemlékezéseire alapozva – kifejtette, hogy a kormányváltás előtt a középvezetőknek, munkatársaknak nem szabadott szóba sem állniuk újságíróval. Ez a jogkör kizárólagosan a vezérigazgatót illette meg.
Magyarán nem nagyon volt külső kommunikáció.
Néhány évvel ezelőtt egy külső marketing-kommunikációs céggel végeztették a témakörbe vágó tennivalókat (rendezvények, kiadványok, vándorgyűlés).
Makra Zsuzsanna bemutatta a frissített és új kiadványaikat, szórólapjaikat, reklámhordozóikat a prospektusoktól a határidőnaplón át az asztali és a fali naptárig. Ezek közül nem egy, több nyelvű tartalommal büszkélkedhet.
Az előadó elsorolta, hogy munkakörében csaknem tucatnyi szakmában kell helyt állnia, többek között értenie kell a fotózáshoz, az újságíráshoz, a forgatókönyvíráshoz, a rendezvényszervezéshez, a kiadványszerkesztéshez is.
Napjaikra elérte azt, hogy a vezérigazgató engedélyével önállóan nyilatkozhat például egy-egy televíziós interjúban.
A belső kommunikáció hatékonyságával kapcsolatban önkritikusan állapította meg, hogy még a vállalati rendezvényekről sem szereznek tudomást minden esetben a kollégái.
A kommunikáció tartalmával kapcsolatban hangsúlyozta, hogy annak súlypontjai máshol helyezkednek el, mint egy olyan társaságnál, ahol számos közjóléti attrakcióval bírnak, és jelentős a turizmus. Ez a tevékenység a KAFAG-nál – mondhatni – egy erdészetnél „sűrűsödik”.
A társaság honlapjára fölkerülő tartalmakat ő állítja elő, és a szomszéd szobában dolgozó informatikus kolléga frissíti az oldalt. A társaság is fönn van a Facebook közösségi portálon, amiről korábban hallani sem akartak. A web2-es felületre ő saját kezűleg küldi föl a társasággal kapcsolatos információkat.
Az elmúlt évek során sikerült olyan presztízst elérnie, hogy részt vesz a vezetői értekezleteken, és így első kézből értesül a kommunikálandó eseményekről.
Az előadó hangsúlyozta, hogy ezt a munkakört nem lehet 7.20-tól 4.10-ig tartó munkaidőben végezni. Állandó készenlétet igényel, ezért is dolgozik rugalmas munkaidőben.
E sorok írója fölvetette, hogy elkelne a szakmán belül (ERTI, NymE EMK) egy szervezetkutatással, szervezetfejlesztéssel foglalkozó műhely, amely az előbbiekhez hasonló átvilágítást végezne, marketing és kommunikációs tanácsokkal szolgálhatna. Egy ilyen kutatócsoportnak az erdőgazdasági társaságok 22 évig adnának munkát. (z.)