2014. szeptember 11. - Volt idő, amikor az életszínvonal mutatója az egy főre eső papírfelhasználás volt.
Aztán jött a gépkocsik száma.
Már megint elsült a feje egy marketingesnek a Kárpát-medencében.
Hozzá pedig csatlakozott egy szolgálatkész, alulinformált (hogy PC legyek…) bértollnok, aki az alábbi címet tudta adni fogalmazványának:
Háromszor annyi erdőt pusztítunk el, mint az ukránok (piac&profit)
2014. szeptember 11. - Magyarországon fejenként kb. 85 kilogrammnyi a „papírlábnyomunk”, vagyis átlagosan ennyi papírt használunk el évente. Ennek jelentős részét a napi vásárlásainkból adódó csomagolóanyag mennyisége teszi ki.
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) korábbi adatai szerint a világon fejenként 56 kg papírt használunk el évente, Magyarországon pedig ez a szám 85 kg/fő. Ezzel szemben, míg Ukrajnában mindössze 30 kg, az Egyesült Államokban 229 kg/fő, Németországban pedig már 242 kg. Ezért van a környezetvédelem területén óriási szerepe a gyártói felelősségnek, hiszen az nem az újrahasznosítással, hanem az alapanyagok felelős megválasztásával kezdődik.
Mit jelent a felelős erdőgazdálkodás?
A felelős erdőgazdaságok védik az erdőket, céljuk, hogy megtartsák azok környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági egyensúlyát. Ez azt jelenti, hogy a tanúsított erdőkben folyó fakitermelés minimálisra csökkenti az erdő növényeire, állataira és egyéb élőlényeire gyakorolt hatást, a helyi közösségek részesednek a gazdálkodás hosszú távú előnyeiből, az erdőgazdaságot pedig úgy tervezik és irányítják, hogy nyereséges legyen, de a megtermelt profit ne veszélyeztesse a jövőbeni faállományt, vagyis az erdő regenerációját, fenntarthatóságát.
Immár Magyarországon is elérhető a Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsának tanúsítását viselő csomagolás. Az FSC emblémája arról tanúskodik, hogy a gyártó és a termelési lánc minden szereplője felelősen gondolkodik, emellett pedig a fogyasztókat segíti a környezettudatos választásban.
Fontos a környezetvédelem, de nem tudjuk, mivel tehetünk érte
A GfK Piackutató Intézet 2013 decemberében, a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából országos, reprezentatív felmérést készített arról, mennyire fontos a magyar lakosságnak, hogy vásárlás során környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert válasszon. A felmérésből kiderül, hogy hiába helyezik el a gyártók a termékeken a tudatos döntést segítő FSC védjegyet, mi, magyarok nem ismerjük azt.
„A felmérés szerint a lakosság 91,2 százaléka nem tudja, hogy mit jelent az FSC logója, ugyanakkor saját bevallásuk szerint előnyben részesítenék azokat az élelmiszer csomagolóanyagokat, amelyekről tudják, hogy kevésbé terhelik a környezetet” – mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketing vezetője. A felmérés szerint ugyanis 17,8 százalék azok aránya, akik számára közömbös, hogy egy élelmiszer környezetbarát csomagolásban kapható-e, de a lakosság 82,2 százaléka szívesen választ a környezetet kevésbé terhelő csomagolást. „Magyarországon egyre több tejes és gyümölcsleves dobozon jelenik meg az FSC emblémája: Azzal, hogy bemutatjuk, milyen fontos jelentést is hordoz ez a jelzés, szeretnénk segítséget nyújtani a környezettudatos vásárlóknak” – tette hozzá.
A cél a tudatosság növelése
A környezettudatos gondolkodás népszerűsítésére és előmozdítására fogott össze a két vállalat, hogy egy hónapon keresztül, 2014. szeptember 5. és október 10. között mind a 19 Auchan áruházban kiemelt helyen találkozhassanak a vásárlók a felelős erdőgazdálkodás védjegyét viselő italoskartonokkal.
Kevesen bíznak a zöld termékekben
A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része a jövedelmét ritkán vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre, pedig felmérések szerint a lakosság 85 százalékát érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.