Saját kézbe veszik a gyógynövény-feldolgozást
A Herbária Zrt. az elmúlt évet növekvő árbevétel mellett csökkenő üzemi eredménnyel zárta - mondta érdeklődésünkre Egyházy Gábor vezérigazgató.
Az utóbbit három tényező okozta. Egyrészt a termékfejlesztés, amelynek eredményeként 32 új termékkel (gyógyhatású teakeverékek, gyógynövényalapú kozmetikumok, illetve illóolajok) jelentek meg. Másrészt a társaság három termékcsoportnál váltott formát 2006-ban, ennek köszönhetően 40 árucikk kapott új köntöst.
Üzemi eredményt csökkentő hatása volt továbbá az értékesítési szervezet teljes átalakításának. Ennek során a meglévő üzletkötők mellett patikalátogatói hálózatot építettek ki. Partnereik - gyógyszertárak és gyógynövényboltok, élelmiszerüzletek -száma már meghaladja az 1600-at, ez 35 százalékkal több, mint a két évvel ezelőtti.
Az említetteken kívül tavaly a franchise-hálózat marketingjét is erősítették. Ennek eredményeképpen partnereiknél mintegy 37 százalékkal nőtt a beszerzés, de a reklám költségei a Herbáriát terhelték. A társaság 89 tagú hálózatából kilenc üzemeltetéses szerződésben működik, a többi teljesen franchise-rendszerben, elsősorban bevásárlóközpontokban, hipermarketekben. Az idén fejeződik be a Székkutason lévő telephelyükön 2006-ban indult, 130 millió forintos nagyberuházás. Új alapanyag-csarnokot építettek, átépítették a termékraktárat, és a gyógyszergyártási előírásoknak (GMP - helyes gyógyszergyártási gyakorlat) megfelelően alakították át a teakiszerelő egységet, szűrt levegős légtechnikával. A vezérigazgató nagyon fontos fejlesztésnek nevezte továbbá, hogy a már 2005-ben bevezetett informatikai rendszer pénzügyi-számviteli és kereskedelmi modulja mellett az idén bevezetik a termelőüzemek működését átfogó termelési modult. Ezzel a Herbária teljesen integrált informatikával dolgozik majd az év végére. A 2007. évi tervekről szólva Egyházy Gábor elmondta, hogy a két évvel ezelőtti 40 százalékról több mint duplájára (85 százalékra) kívánják növelni a saját gyógynövény-felvásárlást, -feldolgozást és a minősítést. A cég hatvanadik évfordulójára, 2009-re pedig legalább 95 százalékos saját ellátást szeretnének elérni. Céljuk továbbá, hogy a társaság a gyógyszergyártási körülmények között készülő gyógyteák forgalmában megtartsa piacvezető helyét. Ezek, illetve más, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények teszik ki a cég forgalmának 70 százalékát, míg a többit a gyógy-növényalapú kozmetikumok. A Herbária árbevételének tizede származik exportból, elsősorban minősített gyógynövényeket és kiszerelt termékeket szállítanak Hollandiába, Olaszországba, Kanadába és Franciaországba. MK