Az erdészeti erdei iskolákban nem a tanulmányi időszakhoz igazodik a vendéglátás. Egész évben várják a fiatalokat, immár harminckét helyen. Szakosztályuk elnöke, Ormos Balázs szerint a természet és az erdő szeretete életre szólóan rögzül az iskolában töltött hetek élményanyaga révén. A régiekkel ellentétben a mai erdei iskolákban a környezeti nevelés a leghangsúlyosabb, a természet megismerését és a közösségi életbe kapcsolódást is segíti az erdei iskola helyszíne és környezete.
Kissé eltér ettől az erdészeti erdei iskolák rendszere és célja. Mint Ormos Balázs erdőmérnök, az Országos Erdészeti Egyesület főtitkára, az Erdészeti Erdei Iskola Szakosztály elnöke hangsúlyozza: az erdészeti erdei iskola fő nevelési módszere az erdőpedagógia.
Elmondta: a fakitermelés elleni kampánnyal félrevezetik a társadalmat! A fa környezetbarát alapanyag és energiaforrás. Az erdő pedig egy valóságos erőmű, ahol a nap energiáját, a levegő széndioxidját és a vizet felhasználva "készül" a fa. A fém, az üveg, a műanyag és egyéb anyagok előállítása nagyságrenddel nagyobb energiafelhasználást igényel, és a környezetet is jócskán szennyezi.
Az Európai Unió a 2007-2013 közötti időszakra jellemzően hangsúlyozza, hogy az erdészet a vidékfejlesztés egyik legfontosabb területe.
– Mi a vidékfejlesztés részeként fontos területnek tartjuk a természet- és környezetvédelmet is. Azokban az országrészekben, ahol nagy a munkanélküliség, az erdőgazdaságok munkát adhatnak az embereknek, bevonva őket a közmunkaprogramba, sőt, még képzést is kapnak. Végzik az új erdők telepítését, a fiatal erdők ápolását, a közjóléti berendezések karbantartását, az erdőbe kivitt szemét felszámolását. Meg kellene oldani a magánerdőkben történő közmunkát is, mert ez ma még nem működik.
Ormos szerint az erdészeti iskolaprogram keretén belül kiadtuk a jelszót: "Vidd magaddal a szemetedet!". Ez azt jelenti, hogy a gyerekek az erdei kirándulás során magukkal vitt göngyöleget, s a keletkezett hulladékot nem az erdei szeméttartóba dobják, hanem ott teszik le, ahol egyúttal mód nyílik a szelektív hulladékgyűjtésre is. Például az erdészeti erdei iskolában. Aki ezt gyerekkorban megszokja, felnőtt korban sem cselekszik másként.