A hatóság miatt áll az új erdei vasút (Magyar Nemzet)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2008. október 8. - Máig nem kapott használatbavételi engedélyt a Szobot Mária-nosztrával összekötő turistavasút, amely uniós támogatással, hatszázmillió forintból készült el egy évvel ezelőtt. Bár a tavalyi első próbamenet sikeres volt, és munkavonattal azóta is közlekednek a keskeny nyomközű vonalon, a Nemzeti Közlekedési Hatóság visszatartja a pálya engedélyét. Kiderült: értelmetlen szabályok tömkelegével nehezítik a hazai kisvasutak működtetését.

Lassan benövi a gaz a Dunakanyarban a Márianosztrától Szobig tartó új erdei vasúti sínpályát, miután az üzemeltető vállalkozás közel egy éve hiába várja a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét. Igaz, a hivatal előreláthatólag október közepén (a kirándulószezon végén) helyszíni szemle alkalmával hajlandó dönteni a Börzsöny Kisvasút jövőjéről, az eltelt időszak anyagi veszteségét nem téríti meg senki. A kisvasút a Dunakanyar egyik fő turisztikai fejlesztése volt az elmúlt években, találkozhattunk az építkezés hírével a kormány kiadványaiban is.
Paulik János, az üzemeltető Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. igazgatója megkeresésünkre elmondta: érthetetlen a hatóság hozzáállása, hiszen minden feltételnek eleget tettek, a bejáráson is mindent rendben találtak, ennek ellenére egy éve húzódik az engedélyek kiadása. A hatóság arra hivatkozva utasította vissza kérvényt, hogy a mérnökök a
tervrajzon nem tüntették fel, hogy a tengerszint feletti magasságot melyik tengerhez mérték. Erre nem lehet mit mondani - panaszolta Paulik. Hozzátette: az engedélyek beszerzése meglehetősen összetett, az amúgy 15-20 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő erdei vasutaknak három különböző papírt kell benyújtaniuk. Kell működési engedély, használatbavételi engedély a járművekre és a pályára, valamint - egy 2006-os rendelet óta - vasúti biztonsági tanúsítvány. Ez utóbbi négymillió forintba kerül öt évre, de ezenfelül ennek a 60 százalékát, azaz 2,4 milliót évente be kell fizetni. - E nélkül a többi engedélyt sem adják meg, engedély nélkül viszont nincs bevétel, amiből kifizethetnénk a milliókat - állította az igazgató.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság sajtófelelőse lapunknak úgy nyilatkozott: a vasútüzemet azért állították le, mert egy bejelentés alapján arról értesültek, hogy 2008 tavaszán, a kisvasút első menetén kisiklás történt, utasokkal. A helyszíni ellenőrzés során kiderült, hogy a vasúti pályát nem az építési engedélyben előírtak szerint építették meg, és a vasúti tevékenységet engedély nélkül kezdték meg. Ezzel szemben Paulik János állítja, a próbamenet alatt nem volt fennakadás, a tavaly elkészült vonal az ország legerősebb, legjobb pályája.
A Börzsöny Kisvasutat - ha a terveknek megfelelően elkészül a Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pályaszakasz is - összekötik majd a szintén civil összefogással,
állami támogatással újjáépült nagybörzsönyi kisvasúttal. így Európa egyik legkülönlegesebb erdei pályája jön létre közkedvelt kirándulóhelyeket szelve át.
Arról is értesültünk, hogy a hazai kisvasutak múzeumaként is működő, szintén a Börzsönyben található kemencéi erdei vasút ugyancsak a hatóság lassúsága miatt nem kap engedélyt az új, Feketevölgyig kiépült pályaszakaszára, holott azon már a nyár elején is szállíthatták volna a kirándulókat. GABAY DORKA


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.