Obsitos bürokraták? (HVG)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2005. március 2.
SÁRKÖZY APPARÁTUSI REFORMTERVE
A kormánybiztosok, az államtitkárok és a politikai tanácsadók száma látványosan csökken majd, ha a parlament elfogadja Sárközy Tamás jogászprofesszornak a közigazgatás áramvonalasítására kidolgozott törvényjavaslatát. A szakértő az önkormányzatokhoz csoportosítaná át a miniszteriális köztisztviselők egy részét

"Ellenzed a szociális büdzsét, Helmut?" „Nem, Willy, bár még nem tudom, hogyan találok rá forrást. De azért egy kérésem volna. A rászorulóknak segélyt osztó apparátus meg a segélyosztók korrumpálhatóságát vizsgáló szervezet együttes költségvetése ne legyen több, mint amennyit a szegények között szétosztunk." E Willy Brandt és Helmut Schmidt szóváltását megidéző német anekdotával igyekezett érzékeltetni törekvéseinek lényegét a napokban a magyar közigazgatás korszerűsítésével megbízott kormánybiztos. A központi bürokráciát fogyókúrára fogni próbáló Sárközy Tamás professzor egy sor intézményes fék beépítését sürgeti a gigantománia jeleit mulató hazai államszervezetbe.
Legfeljebb három kormánybiztos (a jelenlegi 10 efféle főhivatalnok helyett), minisztériumonként maximum négy helyettes államtitkár (a mai hat helyett), s a több tárcánál is rendszeresített házi ombudsmanok megszüntetése - néhány kiragadott példa arra, milyen adminisztratív intézkedésekkel javasolja a kormányzati vízfejet csökkenteni a 2006-os parlamenti választások után Sárközy. A miniszterek és a politikai államtitkárok mellett működő politikai tanácsadók hadát a kormánybiztos ugyancsak megtizedelné: e stábok mérete a következő ciklusban nem érhetné el a minisztériumi apparátus 2 százalékát (jelenleg ez az arány 5 százalék). Ugyancsak törvény maximálná a jövőben - éspedig négy főben - a miniszterelnökségi politikai államtitkárok (jelenleg tízen vannak) s a tárca nélküli miniszterek számát; utóbbiak aránya nem haladhatná meg a 20 százalékot a kabinetben. A kormánybiztos véget kíván vetni annak a gyakorlatnak, hogy az államtitkári juttatásokat alacsonyabb rangú köztisztviselőknek is folyósíttathatja a miniszterelnök (pillanatnyilag hetvenen élvezik e kedvezményt).
A kormányzati diéta magukat a minisztériumokat is meg óhajtja szabadítani az utóbbi években felszedett koloncoktól. Sárközy a tárcákon belül életre hívott különféle hivatalok teljes felszámolását, a kabinetek és a miniszteri biztosi funkciók drasztikus csökkentését, vagyis a klasszikus főosztályi szervezet helyreállítását javasolja. Néhány kivételtől eltekintve véget vetne annak a gyakorlatnak is, hogy „alvállalkozókként" ügyvédi irodák s tanácsadó cégek végeznek el kormányzati feladatokat. Sárközy úgyszintén indokolatlannak
tartja, hogy a 15 minisztérium mellett még mintegy ötven-hatvan országos hatáskörű szerv is működik. Ha vannak az állampolgári jogok védelmére rendelt országgyűlési biztosok, és működik esélyegyenlőségi minisztérium, s az ügyészséghez is lehet fordulni jogvédelemért, akkor miért van szükség még Egyenlő Bánásmód Hatóságára is? - teszi fel a költői kérdést egy megjelenés előtt álló tanulmányában az egyik legújabb büró kapcsán a munkáját fizetés és tiszteletdíj nélkül végző kormánybiztos, aki azonban nem is tagadja, hogy a közigazgatásban gyakran még az ellenkezője folyik annak, amit javasol.
A kormány szerveiről nemrég elkészített, 25 paragrafusból álló törvényjavaslata mindenesetre kimondaná: a kabinet 2006-tól csak parlamenti felhatalmazás alapján hozhat létre országos hatáskörű szerveket. Az e nélkül életre hívott intézményeket meg kellene szüntetni, vagy a tárcák fennhatósága alá kellene vonni. Az, hogy a központi közigazgatás ennyire áttekinthetetlenné vált, mi sem jelzi jobban - hívja fel a figyelmet Sárközy -, mint hogy a Miniszterelnöki Hivatalban 2001 óta házi telefonkönyvet sem tudnak készíteni, annyi a változás.
A közszféra karcsúsítását a munkáltatók érdekképviseletei különben már hosszabb ideje sürgetik. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 200 ezer közalkalmazott és köztisztviselő elbocsátását látná például indokoltnak a 800 ezer föt foglalkoztató állami szektorból. Az így felszabadult több százmilliárd forintot Demján Sándor VOSZ-elnök szerint adócsökkentésre kellene fordítani. Sárközy ennyire nem radikális, ám azt ő is elismeri: a drága és pazarló állam irritálja a lakosságot, s rontja az ország versenyképességét. A kormánybiztos egyfajta „demokratikus düh" megnyilvánulásának tartja például a négyfokozatú bírósági rendszer kiépítését (az ítélőtáblák (felállítását), akárcsak az évek óta tartó „ombudsmanmozgalmat", az újabb biztosok kinevezését. A politikai realitásokkal számolva a professzor azonban csak a közigazgatási szférával kapcsolatosan dolgozta ki adminisztratív javaslatait.
A kormányzati szektor „puritanizálása" a felsorolt intézkedésekkel azonban nem érne véget. A kormánybiztos ősszel áll elő egy újabb javaslatcsomaggal, amely a közigazgatás csúcsszerveinek átalakításával foglalkozik. Az államigazgatás torzulásait bíráló korábbi Sárközy-féle elemzésekből azonban többé-kevésbé kikövetkeztethető: a professzor az egységes kultusztárca helyreállítását s az általa resztli minisztériumoknak nevezett foglalkoztatási és hírközlési tárcák megszüntetését (beolvasztását) fogja egyebek közt szorgalmazni. Sárközy koncepciója szerint tömeges elbocsátásokra azonban nincs szükség az állami szférában. A rendszerváltás óta 120 ezer fővel bővült minisztériumi-közhatalmi szektorból szerinte nagy számban volna indokolt ugyanakkor köztisztviselőket és közalkalmazottakat átcsoportosítani az önkormányzatokba vagy például az egészségügybe. Az állami szférán belül kívánatos folyamatokat illusztrálva egy múlt heti szakszervezeti fórumon Sárközy egyenesen úgy fogalmazott: „Nem szégyen az, ha egy helyettes államtitkár mondjuk Vácott jegyzőként folytatja pályafutását." 

BABUS ENDRE

Eqyes állami intézményekben foglalkoztatottak létszáma 1995-ben és 2005-ben
                        1995 (fő)               2005 (fő)

Országgyűlés       1100                      1448                                              
Köztársasági Elnöki Hivatal  37                54 
Alkotmánybíróság              85               122
Állami Számvevőszék        375               618
Országgyűlési Biztosok

Hivatala                           83               148
Bíróságok                       7385           10785
Ügyészség                     2375             3995
Országos Rádió és
Televízió Testület             113               122

Forrás: az 1997. évi és a 2005. évi költségvetési törvény

 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.