Öt év múlva autópályán utazunk Marosvásárhelyre? (Erdély.ma)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2013. június 15. - A Maros megyeiek, illetve a Maros megyébe érkező autósok számára két jó hírt is közölt a minap a Maros megyei önkormányzat. Úgy tűnik, hogy 23 év után minden akadály elhárult a Koronkát és Ernyét összekötő út megépítése elől. A 11,6 kilométer hosszú útszakasz megépítésére már kiírták a licitet. Leghamarabb június 17-e után elkezdődhetnek a maximálisan 48 hónapon át tartó munkálatok, azonban a tanácselnök reméli, hogy a licitet megnyerő cég rövidebb idő alatt fejezi be a terelőút megépítését. Az sem elhanyagolandó tényező, hogy a kivitelezési terv szerint a szóban forgó szakaszon lévő erdőket elkerüli az útvonal, így nem kell újabb fákat kivágni Marosvásárhely környékén. Az útépítéssel majdnem 60 millió eurót hoznak a megyébe.

A másik jó hír, ami felkavarhatja a Maros megyei állóvizeket gazdasági szempontból, hogy a Bukarest–Brassó–Nagyvárad és a Torda–Marosvásárhely–Jászvásár–Ungheni autópályák találkozási pontja – immár hivatalosan is – Maros megyében lesz. Marosvásárhelyhez közel, pontosabban a Nyárádtő melletti Lőrincfalván lesz a csomópont, amely jelentősen hozzájárulhat majd a megye és a nyárádmenti térség gazdasági fellendüléséhez az esetleges külföldi befeketető cégek révén. Ez lesz az egyetlen olyan csomópont Erdély területén, ahol két autópálya találkozik.

Maros megye már elvégezte a leckéket az autópálya építésével kapcsolatban, az megvalósíthatósági tanulmányok már készen vannak, meghatározták a pontos útvonalat is.

Hinni vagy nem hinni?

Az autópályák kérdése olyan kényes téma, amelyben sok ember már nem is hisz: a sorozatos kudarcok, kivonuló vállalatok, rossz közbeszerzések és csúsztatott határidők után sok fiatal is azt mondja, hogy már meg sem érik, hogy egyszer romániai vagy erdélyi autópályán közelítsék meg Nyugat-Európát. A napokban Victor Ponta miniszterelnök azt nyilatkozta, hogy fontosnak tartja az Észak-Erdélyi autópálya megépítését, ezért a kormány új céget bíz meg a Bechtel által félbehagyott munkálatok folytatásával. Ponta reális lehetőségnek nevezte a pálya befejezését az európai uniós alapokból, a magán- és közszféra összefogásának feltételével. A Brassó és Comarnic közötti útszakasz megépítéséről az infrastruktúráért felelős miniszter május 8-án kezdte el az egyeztetéseket a versenytárgyalásra jelentkező cégekkel. Az autópálya megépítésére eddig négy vállalat jelentkezett, egy kínai cég és három társulás. A kormány már kétszer hirdette meg ezeket a munkálatokat, azonban eddig nem került kivitelező. Az 58 kilométer hosszú autópálya építése a becslések szerint 1,2 milliárd euróba kerül. Egy kilométer útszakasz 20 millió euró lenne, és ez lesz az egyik legdrágább autópálya, ugyanis az Unióban átlagosan 8,6 millió euróba kerül egy kilométer autópálya elkészítése.

A mi autópályánk

De térjünk vissza arra a szakaszra, ami a Maros és Hargita megyei lakosokat érdekelheti a leginkább. A Marosvásárhelytől a moldvai Ungheni településig tartó autópálya hossza 310,3 kilométer lesz. A befektetés felbecsült összege 6,14 milliárd euró, vagyis egy kilométer autópálya 19,8 millió euróba kerül, ami nem lesz sokkal olcsóbb, mint a Brassó-Comarnic szakasz ára. Maros megyében összesen 45 kilométert halad a pálya Lőrincfalvától Szovátáig, Hargita megyét pedig 76 kilométeren szeli majd át a hőn áhított autósztráda Parajdtól Gyergyótölgyesig. Ciprian Dobre Maros megyei tanácselnök szerint a Marosvásárhely–Ungheni pályaszakasz 5 éven belül elkészülhet. Hogy mikorra kocsikázhatunk rajta, valójában nem lehet tudni, azonban Romániának egy Uniós vállalás szerint legkésőbb 2030-ig csatlakoznia kell a transzeurópai autópálya-hálózathoz.

Országos adatok

Az autópályák luxusnak számítanak tehát, ugyanis egy kilométer megépítéséhez eurómilliók szükségesek, de nézzük meg, hogyan állunk ország-, megyei-, és községi utakkal. Az Országos Statisztikai Hivatal nemrégiben közzétett egy felmérést, amelyben az ország infrastrukturáját vették górcső alá. Ennek értelmében 2012 december 31-én összesen 84 158 kilométer közút volt az ország területén, ebből 16 887 km (20,1%) országút, 35 380 km (42%) megyei útszakasz és 31 918 km (37,9%) községi útszakasz volt. Az összes út közül 32,8 százalék korszerűsített, nehéz és közepes burkolattal volt ellátva, 26,4% könnyű burkolattal van leterítve, míg 40,8 százalék köves vagy földút.

Ami az utak technikai állapotát illeti, a korszerűsített útszakaszok 46,5 százalékának és a kövezett utak 52%-ának már lejárt az előre meghatározott használati ideje, vagyis már felújításra szorulnának az adott szakaszok.

2012-ben az országutak közül 6263 km (37%) európai út volt, 255 kilométernyi három sávos útszakasz, 1552 kilométer négysávos útszakasz és csupán 550 kilométer autópálya van az országban. Ehhez képest Magyarországon, ami Románia területéhez viszonyítva két és félszer kisebb, körülbelül 1300 kilométer autópályát adtak át eddig. Csatlos Károly


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.