2013. szeptember 21. - Nyolcvanöt évvel ezelőtt Jakob Wyssen
kifejlesztett egy futódarurendszert, amely azóta a faanyagszállítás – és
egyre inkább a hídépítés – iparági szabványa.
Három generációval később három unokája a Haas CNC szerszámgépek használatával viszi tovább az újítás családi hagyományát.
Az 1920-as évek derekán Jakob Wyssen vett egy földet a hegyekben, a svájci Zürichtől nagyjából két órára lévő Reichenbachban található otthona közelében. A földdel fák is jártak, mégpedig rengeteg fa. Abban az időben csak egy módon tudta leszállítani a fát a hegyről a fűrészmalmához: kézi erővel, ami nehéz és munkaigényes feladat volt. 1928-ban Jakob Wyssen feltalálta a kötéldarut – egy egyszerű, a levegőben futó kábelt, amely a hegy tetejétől a lábáig futott. A kötélre képes volt felfüggeszteni egy guruló kocsit, amelyre egy hordozót szerelt.
Az első kötéldarut kézzel kellett működtetni. A kocsit fel kellett húzni a hegy tetejére, ahol egy kampót le lehetett engedni a hordozóval. A szállítmány ezután a gravitáció segítségével jutott le a kötél aljáig. Ez egy egyszerű, de munkaerő-takarékos találmány volt, amely gyorsan felkeltette a hegyi fakitermelők érdeklődését. 1940-ben Jakob Wyssen megalapította a Wyssen Skyline Cranes vállalatot kötéldaruk gyártására. 1944-ben fejlesztette ki a félautomata kocsit.
Tíz évvel később egy teljesen automata verziót kezdett gyártani, amelyen a kocsi a kötél bármelyik pontján rögzíteni tudta magát. A kampó leengedése után felcsörlőzték a rakományt, majd a kocsi felfelé és lefelé is el tudott indulni a kötélen. Több mint 85 év múltán a vállalat továbbra is a Wyssen család tulajdonában van, és az alapító unokái vezetik. Ma a Wyssen Seilbahnen AG vállalatnak 36 alkalmazottja van.
Kötéldarukra és lavinaszabályozókra összpontosítanak
A vállalat két nagyobb részlegből áll: a darugyártó és a lavinaszabályozó rendszerekkel foglalkozó egységekből. A darukat a világ különböző részeire, elsősorban fakitermeléssel és erdészettel foglalkozó vállalatoknak gyártják és szállítják. A kötéldaruk rendkívül környezetbarátok. Nincs szükség arra, hogy utakat kelljen építeni, vagy a meglévőket kiszélesíteni ahhoz, hogy fát szállítsunk le a hegyről. A tornyoknak nagyon kicsi az ökológiai lábnyoma, a szállítmány, a fa pedig a föld és minden akadály fölött utazik.
A Wyssen lavinaszabályozó részlege egy olyan innovatív terméket gyárt, amely egyre nagyobb mértékben járul hozzá a vállalat bevételeihez. A Wyssen rendszer nagy, acélból készült tornyokat használ, amelyeket a lavinaveszélyes hegyoldalakra telepítenek – a vállalatnak otthont adó régiótól az osztrák hegyi területeken át Skandinávia északi részéig. A Wyssen tornyának tetején egy dézsára hasonlító tároló található. A dézsában dinamittöltetet helyeznek el – általában egy tucatot, amelyeket a távolból lehet élesíteni, hogy lavinát idézzenek elő. Amikor a kezelő megnyomja a gombot, az öt kilogrammnyi robbanószer leesik egy dróton éppen a hó szintje fölé, ahol felrobban. A robbanás által keltett hullám szétterül a hó felületén, így a lavina úgy jön létre, hogy a hó alatti szikla nem sérül.
A lavinarobbantásokat hagyományosan helikopterekről vagy a földről, kézzel szokták elvégezni. Az előbbi módszer drága, az utóbbi pedig természetesen veszélyes. A Wyssen rendszert nem befolyásolja a kedvezőtlen időjárás, ami azt jelenti, hogy a lavinát a legmegfelelőbb pillanatban lehet elindítani, általában erős havazások után, mielőtt a sízők, túrázók vagy hegymászók visszatérnének a területre. A Wyssen világszerte értékesíti a rendszerét kormányzatoknak és magán sípályáknak.
Teljes rendszert szállítanak
A fakitermelés és az erdészet mellett a futódarut egyre többet használják építőipari projektekben is, köztük vízerőművek és nagy függőhidak építésénél. Ilyen például a Norman Foster által tervezett Millenium Bridge, amely a Temzén ível át London belvárosában, vagy a Storebelt függőhíd Dániában, amely egyike a leghosszabbaknak a világon.
A Wyssen teljes futódarurendszereket készít és szállít: beleértve a kocsit, a kötelet, a tornyokat és a csörlőket. A vállalat komplett rendszert kínál a projekthez, szereléssel vagy anélkül. Bizonyos kocsikban beépített motorok vannak, hogy segítsenek megemelni a nagyon nehéz, akár 20 tonnás szállítmányokat. Lefelé menet ugyanakkor a nehéz munka nagy részét a gravitáció végzi el. Ezzel rengeteg energiát lehet megtakarítani.
Számtalan érv a Haas mellett
A Wyssen mintegy 6 évvel ezelőtt vásárolta meg első Haas CNC szerszámgépét, egy VF-4 függőleges megmunkálóközpontot. A rákövetkező évben később vett egy Super Mini-Mill kisméretű marógépet és egy TM-1 szerszámmarót. További egy év elteltével egy SL-20 CNC esztergaközpontot és még egy Super Mini-Mill gépet szereztek be. Azóta a vállalat folyamatosan fektetett Haas gépekbe, és mára daruinak és lavinaszabályozó rendszereinek szinte minden alkatrészét házon belül készíti. Gyakorlatilag valamennyi alkatrészből tartanak raktáron, még a 60 évvel ezelőtt gyártott gépekhez is, hiszen a Wyssen termékeit úgy építik, hogy azok tartósak legyenek.
A fogaskerekeket alvállalkozók gyártják, és külső vállalatok végzik az olyan különleges felületkezeléseket, mint például az anodizálás. Köszörülés, nikkelezés, edzés, krómozás – ez mind máshol zajlik. Ugyanakkor minden kész Wyssen futódaru nagyjából ezer alkatrészből áll, úgyhogy bőven akad dolguk a Haas szerszámgépeknek. Az összes Wyssen alkatrészt SolidWorks szoftverben tervezik meg. A megmunkálóprogramokat Esprit CAM rendszer használatával hozzák létre, és egyből a gépekre töltik le őket. Egy átlagos alkatrészsorozat nagyjából harmincdarabos, tehát a rövid átállási idő igen fontos. A cél, hogy minél több alkatrész egyből tökéletes legyen.
A csatlakoztatás után egyből használható Haas forgóasztal és 4. tengelyes rendszer volt a további érv a Haas mellett. Igen vonzó alternatíva volt, hogy a 4. tengelyt szintén a Haas gyártja. Ez nagyban megkönnyíti a beállítást, ráadásul nem adódik probléma a gép és a forgóasztal közötti kapcsolattal.
A Haas TL-25 teljes C-tengellyel, hajtott szerszámozással és segédorsókkal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az alkatrészeket a hátoldalukon is meg lehet munkálni, így nincs szükség arra, hogy valamelyik függőleges megmunkálóközponthoz kelljen átvinni ezeket egy második vagy harmadik műveletsorban. Az anodizált hidraulikus osztótömböt a Haas VF-4-es gépen munkálják meg, két beállításból, mindkettő során a Haas 4. tengelyes forgóasztal használatával. Egy sorozat általában 30 alkatrészből áll, amelyeknek mindegyike nagyjából egy óra megmunkálást igényel.
Bizonyos alkatrészeknél elkerülhetetlen a gépek közötti váltás. A nehéz, nagyjából 30 cm hosszú acélalkatrészek ötvendarabos sorozatát az SL-20-as vagy a TL-25-ös gépen esztergálják, mielőtt egy lyukat vájnának beléjük a VF-4-es géppel. Az utolsó művelet a hornyozás, amelyet szintén a TL-25-ös gépen készítenek. Az ezen a gépen található hajtott szerszámozást és segédorsókat például arra használják, hogy a sasszegek furatait elkészítsék, illetve csapokat és speciális csavarokat marjanak.
A legnagyobb műszaki kihívást jelentő alkatrész, amelyet a Haas gépeken gyártanak, a fojtószelep, amelynek összetett geometriáját szűk tűréssel kell legyártani, és nagy szilárdságú acélból készül. A fojtószelepeket a VF-4-es gépen marják, szintén két beállításból, szintén a 4. tengely használatával.
Gyorsan legyártható alkatrészek
Az alapító Jakob Wyssen eredeti szakmája, a futódarugyártás még mindig a vállalat bevételeinek nagyjából 65 százalékát hozza, és a növekvő piacok – például Chile vagy Kelet-Európa – gondoskodnak arról, hogy ez ne változzon a következő néhány évben sem. A Haas szerszámgépeknek (is) köszönhetően azonban a lavinaszabályozó és hasonló új innovációk egyre nagyobb szerepet fognak játszani a vállalat jövőjében.
A Haas szerszámgépek előnyei közé sorolható, hogy ezekkel gyorsan legyárthatják a kívánt alkatrészeket. Mivel a gépek sok szempontból hasonlóak, például a vezérlésük is, ezért kevés ember is elég a kezelésükhöz. A régióban nehéz gépkezelőket találni, így ez egy nagy előnyt jelent. Összességében mindent házon belül tudnak legyártani, egyszerűen kezelhető, megbízható gépekkel, amelyeket kiválóan támogat a helyi Haas gyári képviselet.