A legtöbben kirándulni és pihenni jönnek az ország minden tájáról a szilvásváradi Szalajka-völgybe, azonban gyakran éri a túrázókat kellemetlen élmény: krosszmotorok dübörögnek az erdei ösvényeken, de még inkább a járatlan területeken, ahol a terepmotorozás megszállottjai kedvükre próbálgathatják járműveiket.
Évek óta panaszkodnak a helyiek, és a csendet, nyugalmat kereső turisták: fittyet hányva a tilalomra, kijátszva a hatóságokat, krosszmotorosok, terepjárósok és kvadosok üvöltetik gépeiket a bükki erdők turistaösvényein, dúlják szét a növényzetet. A terep csábítja a hétvégi krosszosokat, akik nem érik be azzal, hogy a városok útjain vagy az országúton próbálgassák nagy teljesítményű és drága terepjárműveiket.
Egy hozzánk forduló felháborodott kiránduló konkrét esetet írt le: november 12-én kora délután "a Fátyol-vízesésnél álltunk, mikor hatalmas hanggal megjelent egy óriás terepjáró, valószínűsítem ott tesztelte tulajdonosa mit tud a hatalmas gép". A túrázók megdöbbenését csak tetézte, hogy szemmel láthatólag nem egyedi jelenséggel kerültek szembe: "végső sokkot egy nyolc quadból (4 kerekű motor) és két crossmotorból álló társaság szemberobajgása okozta".
Természetvédelmi szabálysértés
A szilvásváradi Szalajka-völgy a legrégebb óta védett táj Magyarországon, 1957 óta természetvédelmi oltalom alatt áll, mivel "kiemelkedő fontosságú, egyedülálló természeti, kultúrtörténeti és tájképi értékeket hordozó terület", a 43 ezer hektáros Bükki Nemzeti Park fokozottan védett része. A Bükki Nemzeti Park védett területének 98 százaléka állami tulajdonban van, amelynek kincstári kezelője két erdőgazdaság, az Északerdő Zrt. és az Egeredő Zrt., a terület természetvédelmi kezelője a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság.
A jogszabály - a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény - szerint a Bükki Nemzeti Park fokozottan védett területeire csak az igazgatóság engedélyével szabad belépni. Kivételt a jelzett turistautak és kerékpárutak, valamint a közforgalmi utak képeznek: azokon szabadon lehet közlekedni, túrázni, annyi megkötéssel, hogy a turistajelzéssel ellátott ösvényekről letérni tilos. A törvény alapján a védett természeti területeken az engedély nélkül űzött technikai sportok természetvédelmi szabálysértésnek számítanak, ami százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható, illetve természetvédelmi bírság is kiszabható.
Áldatlan állapotok
A Szalajka-völgybe vezető úton két helyen is fizetős sorompó állítja meg a járművel érkezőket Szilvásváradon, a pár kilométeres – gyalog is kényelmesen megtehető – aszfaltozott útszakaszra pár száz forint ellenében lehet behajtani az autóval érkezőknek. A Fátyol-vízesésig vezető út feléig lehet elvileg felhajtani, az ottani büfénél – remek a sült pisztráng – van parkoló, a túraútvonal innen indul például az istállós-kői ősemberbarlanghoz. A tovább vezető útra már tilos bármilyen járművel behajtani – kivéve persze az erdészet autóit – a sorompót azonban nyitva találtuk, a jelek szerint nem állják igazán útját senkinek.
A helybéli vendéglátósok és kölcsönzősök szerint gyakran áldatlan állapotok uralkodnak az erdei utakon. Szilvásváradon egyébként működik kvadkölcsönző, de a vállalkozó motorjait szigorúan csoportos motorozásra és kijelölt pályákon lehet igénybe venni; jellemzően csapatépítő tréningeket szoktak tartani a városiaknak. Õk nem is mennek az erdei utakra, vagy a Szalajka-völgybe, hiszen ki piszkítana a saját fészkébe.
Tiltott utakon
A gondot leginkább az ózdi, miskolci és egri hobbimotorosok okozzák, állítják többen is. Mivel a nemzeti parkok igazgatóságaitól elvették a hatósági jogköröket, a Bükki Nemzeti Parkban sem tudják igazán betartatni a természetvédelmi szempontból szükséges tiltásokat, így gyakorlatilag semmi akadálya annak, hogy a motorosok kedvükre szántsák fel az erdő talaját. A közeli nagyvárosokból érkezők nagy ívben tesznek a jogszabályokra, egy részük ráadásul jól szituált, helyi szinten befolyásos ember, aki könnyűszerrel ki tudja húzni magát a törvény szigora alól. "Van aki odáig elmegy, hogy családostul kvadra ülnek – elől apuka a nagy kvadon, mögötte anyuka és a két gyerek kisebb kvadokon - és úgy vonulnak be az erdőbe. Sajnos megtehetik és meg is teszik" – meséli az egyik helybéli.
A nemzeti park területére ráadásul több úton is be lehet jutni, így a szilvásváradi sorompós megoldás nem igazán jelent akadályt a csoportosan beszivárgó krosszosok ellen. A helyiek gyakran már csak annyit tapasztalnak, hogy a csupa sár motorokkal demonstratíve begördülő, tetőtől talpig koszos motorosok letanyáznak valamelyik vendéglő teraszán, a rendőr meg nem tud velük mit kezdeni, mert nincs bizonyíték arra, hogy tiltott utakon járnak.
A nemzeti park természetvédelmi őrszolgálata is tehetetlen. Mivel kevés emberük van, hiába vannak tisztában a jelenséggel, hiába akcióznak és csípnek fülön néhány tilosban járó – a büntetést fél kézzel leperkáló – motorost. Ráadásul nemrég leválasztották a hatósági munkát a nemzeti parkok igazgatóságainak jogkörei közül, arra hivatkozva, hogy ha a nemzeti parkok a szakhatósági feladataik ellátása során szabályozó és tiltó tevékenységet folytatnak, az kedvezőtlen megítélést vált ki. A nemzeti park házirendjét be nem tartók a jelenlegi helyzetben bátran legyinthetnek a saját maguk kedvezőtlen megítélésére.
Nagy Attila