Letarolt Pilis (STOP)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2008. május 4. - "Hiába is tiltakoznánk, úgyis megépítenék" - Szokatlan látvány fogadja a Piliscsabán átutazó autósokat a 10-es úton. A város kapujában lévő katolikus egyetem kerítésének tövében, méteres átmérőjű, egymásra pakolt gázcsövek várják sorsukat. Az út túloldalán felsorakozott munkagépek folyamatosan építik azoket a hegy gyomrába.

Még 2005 nyarán született egy energiaipari döntés, amely előírta, hogy a Pilisben gázcsatornát kell építeni, mert a környéken egyre szaporodó építkezések megnövelték a gázigényt. Kiderült, hogy a MOL a környék gázellátását csak egy helyi tároló építésével tudja biztosítani. A vállalat szorgalmazta az új vezeték építését, mert terveiben már egyébként is szerepelt egy Százhalombattáról induló gerinc megépítése, amely a Pilisen keresztül egészen Dorog környékéig futva, egy lakott településeket elkerülő gyűrűt alkot. Piliscsaba az útvonalban stratégiai pontként szerepelt.

Rengeteg lakossági fórum és egyeztetés után végül megszületett a városban a döntés, hogy legyen vezeték. A polgármesteri hivatal, a pilisi lakók, és a környezetvédők is tudomásul vették a rajzokon szereplő vezeték útját. Annyit kértek a szakemberektől, hogy vegyék figyelembe a környezet védelmét. A Pilis ugyanis nem csak egy erdőterület, hanem védett természeti érték, de ennél fontosabb a magyar és a világtörténelemben betöltött kulturális és szakrális szerepe.

A csövek nyomvonalának eredeti - Piliscsabát és környékét érintő szakaszát - a Piliscsabáért Egyesület, valamint a Csabagyöngye Egyesület kezdeményezésére - később módosították. Az új tervek szerint a csöveket a természetet kevésbé károsító helyen kell vezetni. A MOL tudomásul vette a változtatási kérelmet.

A környezetvédőknek még azt is sikerült elérniük, hogy 3,5 hektár kivágott erdő helyett 16 hektár erdőt telepítsenek a vezeték földbesüllyesztése után az építők. Az illetékes Bányakapitányság mindent jóváhagyott. Még a változtatásokra és a későbbi eredeti állapot visszaállítását rögzítő papírokra is pecsét került, tehát így indult meg 2007-ben, az építkezés.

Később aztán jöttek elő a problémák

Kiderült, hogy az apróbb részletek kidolgozásakor elkerülte a figyelmet, hogy a nyomvonalban egy 20 ezer köbméteres törmelék tömb van. Felvetődött az elszállítás kérdése. A költséges plusz munka ekkor átszabta a terveket. A MOL a terven felüli költséget nem vállalta, ezért a megállapodástól eltérően más vonalon kezdte tovább vezetni a csöveket.

Az építőket határidő köti a munka befejezésére. Hatalmas kötbért kellene fizetniük, amennyiben az átadási határidőt nem tartják be. Ezért inkább a kényszer szülte megoldást választották, az engedélytől eltérően önkényesen megváltoztatták a vezetékek leterítési útvonalát. Egy új sávot vágtak az erdőben, ahol folytatják tovább a csövek lefektetését. Kihullott fák, feltúrt föld, hatalmas kupacok jelzik az eredeti útvonal melletti munkát.

"Kell a vezeték, hiába is tiltakoznánk ellene, úgyis megépítenék" - mondja Horváth Ákos, okleveles igazságügyi szakértő, a Pilis Egyesület vezetője. "Az nem mindegy, hogy a helyreállítás mennyire lesz szakszerű" - teszi hozzá kétkedve.

Az építők állítják, hogy helyreállítják az erdő rendjét. Fogadkoznak, hogy két év múlva már semmi se fog látszani a mostani látványból. Az újjáépítést viszont a Pilis szerelmesei akarják irányítani, szeretnék a felújított erdősáv beemelését az országos turistaút-hálózatba.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.