Viharsarki fák alatt (Magyar Nemzet)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. december 21. - Platánok. Hársak. Kőrisek. Vadgesztenyék és kipusztulással fenyegetett vackorfák.  Mézgás éger, gingófa, oszlopos gyertyán, juharlevelű platán, vasfa, japánakác, fehérnyár, szomorúfűz. Van, amelyiket állítólag még Tessedik Sámuel ültette, van, amelyik alatt – a néphit szerint – Erkel Ferenc a Bánk bán zenéjét komponálta. A kétszáz éves cimborafa a lombsátra alatt találkozó jó barátokról kapta a nevét, a Bandika-fa meg arról a kisfiúról, aki a famatuzsálem legmagasabb ágáról leesett.Kontra Mária, aki hol természetrajzi ismeretterjesztő filmeket forgat, hol pedig természetelvű festőművészeket bemutató portréfilmeket, pár évvel ezelőtt Magyarországnak azokat a részeit járta be Márfai Miklós operatőr társaságában, ahol a legkevesebb az erdő, s a legtöbb a védett természeti kincs. Az ország délkeleti szögletében, a Viharsarokban lefilmezték azokat a tanúfákat, amelyek a táj egykori lakóinak azt a nemes igyekezetét igazolják még ma is, hogy a folyószabályozás címén, vagy a mezőgazdasági hasznosítás érdekében letarolt tájat parkokkal, ligetekkel népesítsék be. Hogy miért? Mert fák nélkül nem sokat ér az élet, sem az emberé, sem a termőföldé. A legnagyvonalúbb és a leginkább céltudatos fatelepítők persze a vidék birtokosai voltak, akik nemcsak kastélynyi otthonukat vették körül fákkal, hanem a földjeiket, a majorságaikat is. Meg a hozzájuk vezető utakat. Aki tehette, messziről hozatott faritkaságokkal telepítette be viharsarki tulajdonát, a szerényebbje az őshonos fafajtákat részesítette előnyben.

A Duna Televízióban látható ismeretterjesztő film ennek a több száz éves igyekezetnek a maradványait mutatja be. Magányos faóriásokat, tenyérnyire zsugorított kastélyparkokat, kiszáradt csonkokat, az idővel és a szűk látókörűek által kivitelezett civilizációval „truccoló” facsoportokat. Gyönyörű, amit láthatunk, de alighanem még gyönyörűbb volna, amit nem. Az indulatmentes film sorra veszi azt a harminc kastélyt, amelynek a falait – úgy, ahogy – megőrizte az értékes épületeknek és ésszerűen berendezett gazdaságoknak egyformán hadat üzenő népi demokrácia. A kastélyokhoz tartozó facsoportokat azonban ott és úgy irtotta, ahol és ahogyan a hangulata diktálta. A viharsarki forgatócsoport „útimarsalljaként” megismert szakember, Szelekovszky László sok más mellett azt is elbeszéli, hogy szélcsendesebb időkben hogyan igyekeztek megmenteni azokat a botanikai értékeket, amelyek valamiképpen átvészelték a még az élővilágot is osztályharcosan besoroló éveket. Sem ő, sem más nem részletezi, hogy melyik erdőcske, arborétum és kert kinek, minek köszönheti az életét. Gyaníthatóan a kellő diplomáciai érzékékkel felvértezett, szakképzett lokálpatrióták tettek a legtöbbet annak érdekében, hogy a Viharsarokban még ma is oly sok természeti kincs található. Hogy a híres-neves szarvasi arborétum voltaképpen ugyanazt a botanikai együttest mutathatja be ma a látogatóknak, mint amilyet a két Bolza gróf meghonosított; vagy hogy errefelé még az iskolázatlan emberek is azt tartották, a világháborúkban hősi halált halt fiaik emlékét a „helyükre állított” fák őrzik a legméltóbban.

Hat évvel ezelőtt forgatták a Viharsarki fák alatt című produkciót. Hogy azóta hányszor tűzték műsorra, nem tudom. De azt igen, hogy a 2010–2011 fordulójára időzített bemutató épp jókor érkezett: amikor sok gondja-baja közepette még az élővilágot is ellenségének tekinti a magyar. „Úri huncutságnak”, mint hatvan-hatvanöt évvel ezelőtt. Botanikai érték a kastélyparkban? – vacogja tán, kinek hideg az otthona, s nem érti, miért nem hasogathat gyújtóst magának abból a kígyófából, amelynek az életben tartására oly sok munkát, szaktudást, de talán még pénzt is áldoznának természeti kincseink őrei. Kontra Mária munkája a kígyófafélék létjogosultságát is megokolja. Lőcsei Gabriella
 

© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.