Az Egyesült Államokban élő zeneesztéta a Varázsfuvola keletkezésének körülményeiről
Az idén 85 éves Lux András, a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem díszpolgára évek óta foglalkozik Mozart egyik leghíresebb műve keletkezésének körülményeivel. Tanulmányaiban egyebek között kifejti, hogy az operában az Éj királynője, magát a Földanyát, a bányát személyesíti meg.
Az öreg pap alakját pedig Jacquin Miklósról, az ősi akadémia első kinevezett tanáráról mintázta, akinek gyermekeit maga a zeneszerző géniusz is oktatta, házában pedig koncerteket adott. Mozart egyik-másik ihletője Born Ignác humanista, felvilágosult szabadkőműves volt, akit ugyancsak selmecbányai mérnök barátjának mondhatott. Róla Sarastro alakját találta ki. A híres operában megjelenik Tamino alakja is, akit Lux András feltételezései szerint Ruprecht Antal selmeci professzorról ötlött ki Mozart.
Az erőszakos, visszataszító jellemű Monostatost pedig egy berlini tanár, Klaproth személye alapján alkotta meg.
Lux András tanulmányaiban természetesen még számos Selmecbányára utaló szimbólumot kifejt, amelyek egy része bizonyítható, másik része feltételezéseken alapszik.
Annyi bizonyos, hogy 1985-ben, a Selmecbányai Bányászati Akadémia alapításának 250. évfordulója tiszteletére rendezett blossomi (Egyesült Államok) operaelőadáson, amelyet Christoph von Dohnányi vezényelt, bányászegyenruhában jelentek meg a szereplők, és maga Papageno erdész egyenruhát, waldent viselt. Ezekkel a nem mindennapi díszletekkel ismerték el Lux András, munkásságát, aki kutatásainak eredményeit azóta Magyarországon is többször publikálta.