Quad Szinte lehetetlen feladat a szabálytalankodók azonosítása
Egyre népszerűbb a megyében az erdei motorozás, azonban a quadosok és a krosszmotorosok között jó néhányan természetvédelmi területeken tesztelik a lóerőket.
A természetért aggódó szakemberek szerint nemcsak az a fájó, hogy a motorosok eltapossák az erdőkben a bokrokat, a növényzetet. Vannak, akik a természetvédelmi oltalom alatt álló területeken hajtanak, ezzel veszélyeztetve a védett növényeket és állatokat. A szabálytalankodókat szinte lehetetlen elfogni, a rendőrség sokszor tehetetlen, hiszen a gyors gépek pillanatok alatt eltűnnek. Szabálysértés miatt ugyan lehet feljelentést tenni, de a rendszám nélküli járműveket nehéz azonosítani – derült ki a nagymátéi vadászházban pénteken lezajlott fórumon, ahol az érintett hatóságok képviselői találkoztak.
Nagy Gábor, a Duna–Dráva Nemzeti Park Igazgatóság tájegységvezetője elmondta, szinte már mindenütt találkoztak a motorosokkal, a Jakab-hegytől a Remete-réten át a Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzetig – az utóbbi egyes részeire gyalogosan is csak engedéllyel lehetne belépni. Szerinte egyetlen megoldás az lenne, ha hatóságokkal egyeztetett útvonalat kapnának a terepre vágyók. A nemzeti park szerint erre alkalmas útvonal György-akna és István-akna között húzódhatna egy, a természetvédelmi szempontból kevésbé értékes területen keresztül.
A Mecseki Erdészeti Zrt. termelési igazgatóhelyettese is hasonlóképpen foglalt állást. Szőnyi János közölte, a tiltás önmagában nem vezet eredményre, az erdészet is keresi a megegyezést. Még idén szeretnék elindítani azt folyamatot, amely során kijelölt útvonalhoz juthatnának ezek a motorosok.
Bóka Máté
Eredetileg munkagép volt, később lett sportmotor
Az ATV – All Terrian Vehicle, vagyis minden terepen használható – négykerekű terepmotort eredetileg mezőgazdasági munkagépnek használták, amelyhez különböző mezőgazdasági eszközöket, fűnyírót, hótolót vagy éppen kis utánfutót is lehetett csatlakoztatni. Ennek a munkavégzésre készült gépnek a sportváltozata lenne a quad, amely először az amerikai kontinens északi részén lett népszerű. Hazánkban négy-öt éve terjedt el, és olyannyira keresett, hogy jelenleg már a nagy kereskedelmi üzletláncok bevásárlóközpontjaiban is vásárolhatunk belőle.
Az árak a négykerekű motorok esetében is a minőségtől, a gyártótól, valamint a teljesítménytől függően változnak. Ugyan már 200 ezer forintért is vehetünk quadot, de egy komolyabb négyütemű 250 köbcentis ára egymilliótól indul, és a legdrágábbakért 4-5 milliót is elkérnek. Az alapvetően terepre készült jármű vezetéstechnikai szempontból is különleges odafigyelést igényel, hiszen a gép nem úgy viselkedik, mint egy kétkerekű motor, de nem is úgy, mint egy autó.
A közúti közlekedésben csak olyan quadok vehetnek részt, amelyek rendelkeznek a magyarországi és az európai, a szigorú biztonsági feltételeket is magában foglaló típusbizonyítványnyal. Közúton a „B” típusú, vagy segédmotoros jogosítvány kell 350 kilogrammig és 4 KW-os teljesítményig, efölött 550 kilogrammig és 15 KW-os teljesítményig „A” típusú vezetői engedély szükséges.
Saját pályára várnak
Egy neve elhallgatását kérő motoros elmondta, van egy mag Baranyában, amely quadosok-ból és krosszmotorosokból áll, ők már régóta járnak ki terepre, az erdőbe. A csoport tagjai nem használják a turistaösvényeket, csak az úgynevezett dózerutakon járnak, a természetvédelmi területeket pedig messze elkerülik. Tudják, hogy vannak, akik megtehetik és hirtelen felindulásból vesznek egy négykerekűt, majd kimennek vele az erdőbe, de a természetet egyáltalán nem tisztelik. Véleményük szerint ez a kisebbség megbélyegzi azokat is, akik az íratlan szabályokat betartják, és akik ezeket másokkal is megpróbálják betartatni. Minden terepen motorozónak az lenne az érdeke, ha egy-egy útvonalat engedéllyel járhatnának.