2005. március 16.
Harmadára csökent az állami támogatás
Fotó: Moór Attila
Ki menti meg a történelmi értékű látványosságokat? Az erdészet nem tartja gazdaságosnak . A GKM sem, hiszen ez nem tömegközlekedés.
Itt a tavasz, indul a kirándulási szezon. A kisvasutak tavaly 1 millió utast szállítottak, idén még az is kérdéses, elindulnak-e egyáltalán.
A vasutak még mindig az erdészetekhez tartoznak, bár a cél mára szinte csak turisztikai. Az erdészet nem tartja gazdaságosnak a finanszírozást. A GKM sem, hiszen ez nem tömegközlekedés. A Turisztikai Hivatal szerint állagmegóvásra ők nem adhatnak pénzt. Az FVM tavaly 3 milliót adott…
Õsz Előd, az FVM Erdészeti főosztályának munkatársa arról beszélt, hogy idén is biztosít a minisztérium támogatási keretet, amit pályázat formájában lehet igénybe venni. Rossz hír viszont, hogy az összeg a tavalyi évhez képest változatlan, azaz 3 millió forint marad a Nagybörzsöny-Szob erdei kisvasút esetében. Más lehetőség forrás kiegészítésre nincs, ez az egyetlen támogatási jogcím.
Kempf Gyula, Nagybörzsöny polgármestere viszont úgy látja, az apadó támogatás veszélybe sodorhatja a kisvasút létét. Jelen pillanatban még azt sem lehet megmondani, fél év múlva pöfög-e majd Nagybörzsöny és Szob között a mozdony.
Azért is fájó az elvonás, mivel nagy érdeklődésnek örvend a kisvasút. Csak 2003-ban 15.000 utast szállított.
A hiányzó fenntartási támogatások nemcsak a nagybörzsönyi vonalat érintik, hanem országszerte kihatnak a zakatoló kisvasutakra. A turizmus csak fejlesztésekre adhat pénzt, az üzemanyag és a munkaerő finanszírozásra, tehát a megtartására jogilag nincs lehetőségük. Ugyan 2002-ben az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága hozott egy döntést, mely szerint a kisvasutak erdészetek általi üzemeletetése idejét múlt és tárcaközi egyeztetésre, új helyzet teremtésére volna szükség, azóta semmi nem változott.
Szilvay Balázs