2007. január 26.
Valamikor a Börzsöny hegység faanyagát és bányáinak kövét szállította a múlt század elején megépített, szerteágazó kisvasúthálózat, 1975-től azonban fokozatosan megszűntek a fő- és a szárnyvonalak. Civil kezdeményezésre 1996-ban Nagybörzsöny, Márianosztra és Szob önkormányzata közalapítványt hozott létre a kisvasút turisztikai célú helyreállítására és a Magyarországon egyedülálló csúcsfordító védetté nyilvánítására. Sikerrel jártak: 2002-ben a Nagybörzsöny-Nagyirtás szakaszon újraindult a forgalom. Mostanában már a Szob-Márianosztra szakaszt élesztgetik. Az érintett települések a 615 millió forintos költségű teljes felújításhoz, a regionális operatív fejlesztési program keretében elnyert, részben uniós támogatással, valamint háromszázmillió forint saját erővel járulnak hozzá. Zárt és nyitott szerelvények beszerzését tervezik. Bíznak benne, hogy később újabb szakaszok felújítása is lehetővé válik, s akkor Szobtól Nagybörzsönyig 21 kilométeren át kisvasútból lehet majd gyönyörködni a természetben. A 7,3 kilométeres távú kisvasút júniustól a szobi állomás közvetlen közeléből indul, várhatóan hétvégeken és ünnepnapokon közlekedik. Évente 14-15 ezer utasra számítanak. (koppány)